Dobře namazaný stroj jménem ANO se zasekl.  Alespoň v Praze. Nejnákladnější kampaň v historii komunálních voleb nepřinesla kýžené výsledky. Proč? Marketingový tým okolo Andreje Babiše udělal hned několik zásadních chyb, které hnutí ANO stály Magistrát. Co se konkrétně nepovedlo?

Důvod č. 1 – „Uděláme Prahu bohatší“ byl špatný slogan

Všichni tak nějak tuší, že Praha je už teď dost bohatá. Včetně lidí z pražských sídlišť, na které se ANO v kampani zaměřilo. Obyvatelé hlavního města chtěli slyšet, jak se toto bohatství přemění v nějaké konkrétní věci, ze kterých oni budou mít užitek.

Je totiž nesporné, že v České republice žijí lidé (a jejich hodně), kteří neustále slyší o tom, jak celá společnost bohatne, ale oni mají pocit, že se jich to netýká. Že se na ně zapomíná. A na tuhle skupinu mířil volební slogan, ale úplně se minul účinkem. Potenciální voliči totiž neuvěřili tomu, že by z té bohatší Prahy taky něco měli.

KOP75c363_BBUdlmePrahubohat1

Důvod č. 2 – Vztah k Adrianě Krnáčové

Lidé v hnutí ANO zaujali k dosluhující primátorce podivný postoj. Občas se jí zastali, občas ji odsoudili. A pokaždé dost nešikovně. Například jako velký úspěch se nám snažili prodat snížení nájemného za Škodův palác (sídlí tam Magistrát). Z hlediska problémů, které Praha má, jde o naprosto zanedbatelnou věc. Snaha obhajovat Krnáčovou působila zoufale.

Když to divák poslouchal, tak podle mě začal pochybovat, jestli si lidé z ANO doopravdy uvědomují závažnost situace v Praze. Co trasa metra D, pražský okruh nebo nedostatek bydlení? Kritika Krnáčové sice z úst Petra Stuchlíka také zazněla, ale vždy až po „úspěchu“ v podobě Škodova paláce, kdy už podle mě většina lidí přestala dávat pozor.

Babiš rozhodl, že z nějakého důvodu Adrianu Krnáčovou úplně nepohřbí. Přitom z minulosti víme, že to umí a dokáže člověka zničit prakticky ze dne na den. Takto neslavně skončila například Karla Šlechtová. Tentokrát byl milosrdnější a podle mě se mu to hrubě nevyplatilo.

Důvod č. 3 – Další manažer

Petr Stuchlík neměl jednoduchou pozici. Musel obhajovat zpackanou práci, za kterou nemohl. Možná ještě větším problém bylo, že měl stejnou kvalifikaci jako Krnáčová před čtyřmi lety – manažer. A pokaždé, když se ho zeptali, proč bude lepší než jeho předchůdkyně, tak řekl, že on je přece lepší manažer než byla Krnáčová.

Problém je v tom, že když celou kampaň postavíte na slovu „manažer“, tak už se moc nedá hrát na lepší/horší. Je to určitá asociace, kterou spojíte s kandidátem a jen tak ji nezměníte.

Věřím, že kdyby Petr Stuchlík dostal šanci už před čtyřmi lety, udělal by mnohem lepší práci než Krnáčová. Ale jako „manažer“ teď neměl šanci na zvolení. Babiš měl sáhnout po někom jiném. Mohl představit ekonoma, úspěšného komunálního politika nebo klidně doktora (který uzdraví i Prahu, haha). Pokud chtěl doopravdy vyhrát, měl přemluvit ke kandidatuře Martina Stropnického.

Důvod č. 4 – Patrik Nacher na kandidátce

Když Babiš rozhodl o tom, že instaluje Petra Stuchlíka do čela pražské kandidátky, pro Patrika Nachera to znamenalo konec snu o primátorském křesle a přesunutí na druhé místo. Vzal to sportovně a dál se aktivně podílel na kampani. Skoro jako by počítal, že něco takového může přijít.

Každopádně přítomnost Nachera všem neustále připomínala, jak se k němu Babiš zachoval. A lidem ho bylo líto. A lítost byla podle mě ta hlavní emoce, která převážila, kdykoliv spolu byli Stuchlík s Nacherem na jednom pódiu. A když chcete řídit Prahu, tak zrovna tenhle dojem v lidech vzbuzovat určitě nechcete.

Stačí se podívat na fotku níže a myslím, že je všem hned jasné, o čem mluvím.

709618-original1-41857.jpg

Důvod č. 5 – Neloajální cílová skupina

Jasně, ANO si vzhledem k výkonům Adriany Krnáčové nemohlo úplně vybírat. Sázka na městská sídliště byla celkem logická volba. Jenže, když někoho uplácíte pivem a gulášem zdarma, tak nemůžete čekat, že získáváte jeho loajalitu. A na to nejspíš hnutí ANO doplatilo, protože zatímco na „sousedské večeře“ lidi dostalo, k volbám už ne.

ANO šlo po nejnižších pudech, chtělo lidi krátkodobě nasytit. Jenže jít k volbám je už mnohem náročnější úkon, než se rozhodnout, jestli si dám guláš se šesti nebo s osmi. A potenciální voliči prostě neuvěřili, že by z toho mohli vytřískat víc, než už získali.

Souhlasíte s těmito důvody nebo si myslíte něco jiného?

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s