Plánovaná dostavba jaderných bloků v České republice dává prostor k politickým hrám a na veřejnost prosakují pouze útržky.  Ale i tak není tajemstvím, že Miloš Zeman chce, aby tuhle zakázku realizoval ruský Rosatom. Když si pak Dana Drábová dovolila říct, že by podle jejího názoru měla být hlavním dodavatelem jihokorejská firma KHNP, reakce od prezidenta na sebe nenechala dlouho čekat.

„Neměla by se plést do věcí, do kterých jí nic není,“ prohlásil na její adresu Miloš Zeman. Vzhledem k tomu, že Drábová šéfuje Státnímu úřadu pro jadernou bezpečnost, nedávaly slova našeho prezidenta na první pohled žádný smysl. Kdo jiný než ona by se měl k této problematice vyjadřovat?

2640022_zeman-drabova-jadro-atom-bezpecnost-v0
Bejvávalo. Zdroj: Lidovky.cz

Jenže zpochybňovaní expertních názorů není nic nového a tahle strategie očividně funguje. Dalo by se říct, že na ní svou kampaň postavil třeba Donald Trump, který se nezdržoval fakty, ale chrlil názory. Jeden za druhým.

Trump například sliboval, že okamžitě zruší a nahradí Obamacare (systém zdravotního pojištění). Až po nástupu do funkce zjistil, že to nebude tak jednoduché. „Nikdo netušil, že systém zdravotní péče může být takhle komplikovaný,“ prohlásil k plánované reformě zdravotnictví. Věděli to samozřejmě všichni odborníci, ale kdo by se zajímal o názor expertů, že?

Trump ale nebyl prvním, kdo tuhle strategii použil. Už se totiž velmi dobře osvědčila při referendu o Brexitu. Zastánci odchodu z EU neměli v ruce žádná data, která by podporovala jejich premisu, že bez Bruselu bude lépe. Proto si čísla často vymýšleli. Přišlo se na to samozřejmě až když bylo po všem.

Zastánci odchodu z EU neměli v ruce žádná data, proto si je vymysleli.

Nejlépe (a nechtěně) situaci shrnul Michal Gove, toho času ministr spravedlnosti a zastánce Brexitu. Ten prohlásil, že „lidé už jsou unavení z expertů, kteří působí v neznámých organizacích a neustále se pletou“. Do médií se však dostala pouze věta „lidé už jsou unavení z expertů“. A přestože se jednalo o nedorozumění, tak velmi dobře popsalo náladu ve společnosti.

Nikdo neví všechno, ale někteří lidé (politici) umí svou nevědomost maskovat lépe než ostatní. Třeba Donald Trump je pohotový, dokáže reagovat na jakoukoliv otázku okamžitě. Prostě něco řekne, často je to sice daleko od reality, ale to nejde na první pohled poznat a může to působit tak, že všemu rozumí.

Jinou taktiku volil Miloš Zeman. Ten, když nevěděl, tak většinou řekl nějaký ze svých pověstných bonmotů. Fungovalo to. V posledních letech už není náš prezident v takové formě jako dřív a řeší to tak, že prakticky nechodí do debat, ve kterých by ho mohly čekat nepříjemné otázky.

S nepříjemnými otázkami si umí poradit i Andrej Babiš, expert na WHATABOUTISM. Jeho typická odpověď zní „A proč se nezeptáte Kalouska?“. A lidem to stačí. Vzpomenou si na toho zlého muže, který může za všechno a Babišovy problémy přestanou být důležité.

Od politiků jsme si zvykli, že nám na všechno dají hned odpověď. Je jedno, jestli se zakládá na pravdě nebo ne. V dnešní uspěchané době nemáme čas čekat na expertní stanoviska. Pokud od někoho nedostaneme jednoznačné vyjádření, obrátíme svou pozornost jinam.

V dnešní uspěchané době nemáme čas čekat na expertní stanoviska.

Proto vzbudilo tolik povyku vyjádření Jiřího Drahoše, který hned nevěděl do jakého senátorského klubu vstoupí. Byl zesměšňován na sociálních sítích, samozřejmě si nezapomněl přisadit i Václav Klaus mladší, další z řady „expertů na všechno“.

Drahoš se stal senátorem už v prvním kole, měl tedy o týden víc času na to, aby si rozmyslel, do jakého klubu vstoupí. Nejsem žádný Drahošův fanoušek, ale přece nebudeme někomu zazlívat, když chce udělat promyšlené rozhodnutí, ne?

Část společnosti bude hledat vždy jednoduchá a rychlá řešení, která ale málokdy přináší kýžený výsledek. Brexit je toho skvělým příkladem. Říct „opustíme EU“ je jednoduché, ukázat „jak by se to mělo udělat“ už je mnohem těžší.

Situace se jen tak nezmění. Je na čase se přestat uklidňovat, že to lidé samí pochopí a uvědomí si, že Trump, Brexit nebo Babiš nejsou řešením. Tlak proto bude především na skutečných odbornících, kteří se musí naučit komunikovat. Už se nestačí pouze vzdělávat ve své oblasti, je důležité umět své znalosti prodat. Do povinné literatury by měla být zařazena například kniha „Prezentuj jako Steve Jobs“.

Tlak proto bude především na skutečných odbornících, kteří se musí naučit komunikovat.

Ale zodpovědnost je i na nás ostatních. I my musíme lépe komunikovat. Vždycky, když slyším někoho mluvit o Evropské unii, tak spolu s jejími klady zmíní i zápory. Ale opačně to nefunguje. Její odpůrci pro tohle společenství nemají jediného vlídného slova. Nezávislý posluchač pak získává pocit, že zápory převažují, protože je zmiňují obě strany. Naučme se jednoznačně vyzdvihovat ty dobré věci.

A važme si lidí, kteří mají svůj názor založený na faktech, nelžou, aby se zalíbili a nechávají si čas na rozmyšlení. Nebuďme okouzleni tím, když mají „lidé s názorem“ taky jednou za čas pravdu. I rozbité hodiny ukazují dvakrát denně správný čas.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s