Za kvalitní obsah by se mělo platit, o tom není pochyb. Práce redaktorů není zadarmo a pokud chceme kvalitní žurnalistku, musíme ji umět finančně ocenit. Jinak to dopadne tak, že články budou psát už jenom anonymní redaktoři financovaní odněkud ze zahraničí a Jaromír Soukup. A to doufám nikdo nechce.

Bohužel placené články mají jednu nevýhodu. Nemůže si je přečíst každý. Chápu, že tohle není největší objev, ale zkusím to rozvést. Zpravodajské servery samozřejmě chtějí, aby jejich články měly co největší čtenost. A pokud si máte něco na internetu (nebo kdekoliv jinde) přečíst, musí vás zaujmout už nadpis.

news_0

 

Pokud není nadpis dostatečně chytlavý, může být samotný text sebelepší, ale nikdo si ho nepřečte. Proto je často vytvářejí úplně jiní lidé než píšou zbytek článku. Nadpisy se bulvarizují, stávají se kontroverznějšími. A přispěl k tomu samozřejmě internet, na kterém se dá všechno měřit. Vydavatelé tak mají přehled o tom, kolik který článek přečetlo lidí.

Nadpisy se bulvarizují, stávají se kontroverznějšími.

Jenže zatímco u běžných online médií často funguje princip „kontroverzní nadpis, vysvětlený v článku“, tak tohle v placených médiích nejde. Tam se ke mně dostane pouze ten zavádějící nadpis a nemám možnost si ověřit, jak to autor vlastně myslel. Nejlepší bude to ukázat na příkladu.

Na Facebooku jsem narazil na komentář Jana Moláčka, který (podle nadpisu) kritizoval přístup mužů k ženám. Je dost pravděpodobné, že se v článku dozvíme víc a po přečtení bych s ním mohl souhlasit. To bohužel udělat nemůžu. Deník N jsem si nepředplatil. Zatím mě k tomu nic nepřimělo a myslím, že po přečtení tohoto nadpisu se pravděpodobnost, že to někdy udělám, ještě zmenšila.

Snímek obrazovky 2018-11-03 v 22.41.29

Úplně vidím, jak někdo udělá screenshot tohoto příspěvku (jako jsem udělal já) a přidá ho do skupiny „Přátelé Ruska“ s komentářem „To už se ti genderoví aktivisti úplně zbláznili? To už ženám ani nemůžeme otevírat dveře? Stejně za to může #MeToo“ a oheň bude na střeše.

Samozřejmě podobných faulů a zjednodušení se jde dopustit u každého média. Problém je v tom, že u neplacených serverů si vždy můžu ověřit, jestli to skutečně autor myslel tak, jak vyznívá z nadpisu. U těch placených ne.

U neplacených serverů si vždy můžu ověřit, jestli to skutečně autor myslel tak, jak vyznívá z nadpisu. U těch placených ne.

De facto stejnou taktiku používají i dezinformační weby, které dají do nadpisu nějakou totální senzaci (viz obrázek níže) a v článku samotném se pak většinou ukáže, že autor nemá pro své tvrzení žádné důkazy. To už je ale jedno. K samotnému obsahu se většina lidí nedostane. A to je prostě špatně.

Snímek obrazovky 2018-11-03 v 22.40.48

 

Teď to vypadá, že kritizuju placená média. Nechci, aby to takhle vyznělo. Ale servery jako Deník N nebo Hospodářské noviny (které už jsou taky od května placené) se musí zamyslet nad tím, jakou roli budou hrát v celé společnosti. Neměly by se zaměřovat pouze na vlastní čtenáře. Respektive samozřejmě mohou, ale pak se bojím, aby podobným přístupem neudělaly víc škody než užitku.

Podle mě je důležité oddělit publicistiku a žurnalistku. Placené by mohlo být třeba zpravodajství, investigativa a podobné, objektivní články. Komentáře by pak byly zadarmo. Protože jsou to právě různé polopravdy, které přinesly do společnosti rozkol. A názorový článek z něhož si můžeme přečíst pouze něco, přináší jen část autorova pohledu na věc a tím pádem je polopravdou také.

Napsat komentář