fbpx

Mediální magnát Klaus ml.

Tento týden proběhla médii na první pohled nenápadná, ale o to zásadnější zpráva. Vláda odmítla návrh Václava Klause mladšího, podle kterého by se na sociálních sítích nesměly mazat příspěvky. Celou věc bude ještě sice projednávat Poslanecká sněmovna, ale bez vládní podpory je prakticky vyloučeno, že by zákon získal podporu.

Může to vypadat tak, že Klausovi jeho tah nevyšel, nepodařilo se mu pro zákon vyjednat podporu a příspěvky se taky budou mazat vesele dál. Jenže hned od začátku se spekulovalo o tom, že Klaus s úspěchem ani nepočítá.

Odborníci okamžitě začali poukazovat na to, že zákon není domyšlený. Špatně používá některé termíny, nejasně definuje, kdo vlastně nese za mazání příspěvků odpovědnost nebo jak by bylo právo vymáháno. Jenže zajímají ještě někoho názory odborníků?

Lidé už mají dost názorů od různých expertů.

Michael Gove, bývalý britský ministr a zastánce Brexitu

Ani zjevné chyby v navrhovaném zákoně nezabránily třicítce poslanců z několika parlamentních stran, aby se pod něj podepsali. Klaus je očividně dokázal opít rohlíkem a oni sami nejspíš uvěřili tomu, že se dokáží přiživit na popularitě poslance ODS. Chyba lávky. Dokázali byste si dnes vybavit jméno jediného z nich? Roli užitečných idiotů ale sehráli dokonale.

A přesto všechno získal navrhovaný zákon v médiích a na sociálních sítích neuvěřitelné množství prostoru. Nespočet rozhovorů se samotným Klausem, desítky článků od politických komentátorů a stovky příspěvků na sociálních sítích.

Ti všichni o návrhu disktovali, přestože tušili, že není reálný. Hodně to připomíná předvolební kampaň Donalda Trumpa. Ten také často přicházel s kontroverzními návrhy (zeď na hranici s Mexikem, uvěznění Hillary Clinton) o jejichž proveditelnosti pochybovali všichni už od začátku. I tak se o se o nich psalo.

Trump si obmotal média kolem prstu. Podíl zaplacené reklamy (vlevo) vs. prostor získaný v médiích zdarma (vpravo). Zdroj: New York Times

A je to logické. Kdo chce neustále diskutovat o daních, reformě zdravotnictví nebo školství? Respektive kdo to chce poslouchat? Je jasné, že témata jako zeď na hranicích s Mexikem získají větší pozornost. Trump uměl takové témata vytvářet. Václav Klaus mladší to umí taky. Nikdo jiný z opozice to nedokáže.

Možná byste mohli namítnout, že se mu to může jednou vymstít. Že mu lidé spočítají, když bude navrhovat nesmysly. Jenže politika není prací prášek a vadný produkt nepoznáte po jednom použití. Teze Tomia Okamury taky nikdy nedávaly smysl, přesto v posledních volbách dostal přes 10 % hlasů. A Václav Klaus mladší je mnohem důmyslnější.

Politika je asi poslední řemeslo, kde platí otřepané heslo „negativní reklama, taky reklama“. Drtivá většina lidí ji vnímá pouze okrajově. Pro Václava Klause mladšího je důležité, že ho voliči dokáží odlišit od toho nepřeberného množství ostatních, neznámých tváří.

Podle průzkumu z října 2018 neznala ministryni financí Schillerovou téměř polovina respondentů. Třetina lidí nevěděla, kdo je Richard Brabec, který sedí ve vládě už od roku 2014. Jak by asi dopadli běžní poslanci? Zdroj: STEM, 10/2018

Na tuhle strategii navíc neexistuje jednoduché opatření. Americká média se nemohla nevěnovat Trumpovým tématům a ta česká teď musí informovat o Klausových výstřelcích, tedy za předpokladu, že chtějí zůstat relevantní a aktuální.

Zapomeňme proto na Andreje Babiše. Teď je tady Václav Klaus mladší, který dokáže „ovládnout“ média i bez toho, aby je vlastnil. On je novým nejmocnějším mediálním magnátem.

Napsat komentář

%d blogerům se to líbí: